stemproblemen

Als men in het dagelijks leven de stem intensief moet gebruiken bij spreken en zingen kan dit keelpijn en stemklachten tot gevolg hebben. Er kan een gevoel ontstaan van een slijmpropje in de keel dat niet weggeslikt kan worden en de keel kan branderig en pijnlijk aanvoelen.

Op den duur kan men stemklachten ontwikkelen: ze worden hees en kunnen hun stem niet meer gebruiken zoals ze willen. Heesheid kan bij kinderen en volwassenen voorkomen.
De kno arts kan onderzoek doen naar de kwaliteit en de functie van de stembanden. Deze onderzoek uitslagen worden besproken met de logopedist.

Oorzaak
Stemklachten als heesheid en het gevoel van een slijmprop die moeilijk is weg te slikken kunnen ontstaan door verkeerd stemgebruik en overbelasting van de stem.
Heesheid wordt veroorzaakt door een onvolledige sluiting van de stembanden. De stem klinkt niet meer helder en de stem kan gedeeltelijk of helemaal wegvallen.
Stemproblemen kunnen ook ontstaan door ziekte, bestraling of een afwijking in het strottenhoofd.

Gevolg
Langdurige heesheid kan leiden tot problemen in het uitoefenen van het sprekersberoep.
Spreken in het openbaar, voor de klas of op momenten met omgevingslawaai, kan leiden tot vermoeidheid.

Wat doet de logopedist bij Logopedie Landsmeer
De logopedist doet onderzoek, stelt de logopedische diagnose en maakt een behandelplan.
De therapie is gericht op het stimuleren van de een juiste lichaamshouding, adembeweging en ontspannen stemgeven. De logopedist beschikt hierbij over verschillende behandeltechnieken en oefeningen voor zowel kinderen als volwassenen.
De logopedist bij Logopedie Landsmeer werkt o.a. met de Lax Vox methode.  Bij deze methode wordt gebruik gemaakt van een fles water en een siliconen slangetje. Deze therapie is gemakkelijk te volgen en aan te leren.  De Lax Vox therapie wordt gegeven bij patienten met b.v. stembandknobbels, poliepen, stembandverlammingen en psychogene stemstoornissen.

Er worden adviezen besproken over het gebruiken van de stem, arbeidsomstandigheden als akoestiek en omgevingslawaai. Mochten de stemklachten aanhouden, dan wordt u verwezen naar de huisarts en de kno arts.