Rekenen

Wanneer de oorzaak van de problemen met het rekenen niet tijdig wordt herkend en in kaart gebracht, kan er een verkeerd beeld ontstaan van de leermogelijkheden  van uw kind.  Het ondervindt onnodig veel moeilijkheden bij de rekenopdrachten .  Hierdoor kunnen emotionele problemen als faalangst en gebrek aan zelfvertrouwen ontstaan.

Waaraan kun je rekenproblemen herkennen?

  • Moeite met het automatiseren van de rekentafels
  • Moeite met het automatiseren van optel- en aftreksommen
  • Problemen in het correct lezen van getallen.
  • Moeite met het onthouden van rekenregels
  • Moeite met het onthouden van rekenbegrippen
  • Moeite met klokkijken
  • Langzaam rekentempo en moeite met hoofdrekenen
  • Moeite met schattend rekenen en het overzien van hoeveelheden
  • Niet vlot kunnen omgaan met geld en dus niet vlot kunnen betalen bij de kassa
  • Moeite met de volgorde van stappen bij ingewikkelde berekeningen

Begeleiding

De rekenontwikkeling is een proces waarbij allerlei kennis en vaardigheden worden gestapeld. Dit wordt weergegeven in het rekenmuurtje van Bareka.

rekenschema

D.m.v. uitgebreid procesonderzoek van de rekenontwikkeling wordt de behandeling afgestemd op de leermogelijkheden en leerbehoeften van uw kind.

Als blijkt dat je kind moeite heeft met het kunnen onthouden van de rekentafels of de vriendjes van 10, zie fase 1a, dan wordt de behandeling afgestemd op de leermogelijkheden van je kind. Dit betekent dat de behandeling multi sensorieel wordt aangeboden. De zintuigen horen, zien en voelen worden tegelijkertijd gestimuleerd, waardoor de informatie beter opgenomen en verwerkt kan worden in het werkgeheugen en vervolgens ook in het lange termijn geheugen kan worden opgeslagen.