leesproblemen

Kinderen leren in groep 1 bewust luisteren naar woorden en klanken. Zo wordt er geoefend met het leren herkennen van een woord in een zin en het verdelen van lange woorden in stukjes.

In groep 2 leren kinderen de begin- en eindklanken van een woord herkennen en benoemen en leren zij rijmen. Verder in groep 2 worden er minimaal 12 letters geoefend en gekoppeld aan de klanken.

Voor het leren lezen in groep 3 is het belangrijk dat het klankbewustzijn voldoende is ontwikkeld. Dit betekent dat kinderen alle klanken correct kunnen waarnemen en kunnen uitspreken en kunnen herkennen in woorden. Vervolgens wordt al in groep 2 een start gemaakt het koppelen van de klanken aan de letters.

Heeft een kleuter moeite met:

  • woorden herkennen in een zin of een verhaaltje
  • woorden verdelen in stukjes ( rug—zak )
  • begin- of eindklanken herkennen en benoemen
  • rijmen
  • onthouden van rijtjes, zoals de dagen van de week
  • onthouden van namen
  • snel kunnen benoemen van voorwerpen
  • klanken correct uitspreken
  • klanken koppelen aan de letters

Dan kan dit duiden op leesproblemen.

Bij kinderen in groep 3 en 4 kunt u letten op de volgende signalen:

  • klanken en letters worden niet goed gekoppeld
  • letters worden gespiegeld geschreven
  • er wordt veel geoefend maar de letters worden niet goed herkend
  • het lezen is nog steeds spellend/ hakkend
  • er wordt radend gelezen
  • het plezier in lezen is weg
  • gaat met tegenzin naar school
  • moeite om de aandacht erbij te houden
  • het lezen klinkt monotoon
  • moeite met het onthouden van de rekentafels, dagen van week etc.

Heidi is gespecialiseerd in het onderzoeken en behandelen van leesproblemen bij kinderen. Als u twijfelt over de leesontwikkeling of dyslexie in de familie voorkomt, maak dan vrijblijvend een afspraak.

Veel spelling- en leesproblemen worden veroorzaakt door problemen in de taal- spraakontwikkeling. De logopedist is deskundig op dit gebied en kan de spelling-en leesproblemen al in een vroeg stadium herkennen en behandelen.

I